Gruppeoppgave del 1

I gruppedelen vil du møte de andre elevene som er en del av din virtuelle klasse. Her blir du satt sammen i en gruppe på 3 stk. og dere skal arbeide videre med klinkekuleoppgaven.

  1. Presenter det individuelle arbeidet for hverandre. Legg vekt på følgende:
    • Hvordan tenkte du når du løste oppgaven.
    • Forklar hvordan du har brukt tabellen for å systematisere tallene og for å se hvordan antall mulige fordelinger øker når barna skal dele en klinkekule mer.
    • Forklar hvilke sammenhenger og mønstre du så til de andre på gruppa. Vis gjerne med tabellen og figurer.
    • Still spørsmål om ting dere lurer på og kommenter positivt og konstruktivt.

 

  1.  

a)    Lag minst to forskjellige regler (gjerne flere) som viser hvor mange fordelinger som er mulig for et hvilket som helst antall klinkekuler.

b)    Forsøk å beskrive reglene algebraisk; hvor mange fordelinger er mulig for n antall klinkekuler?

Sist endret: onsdag, 8. november 2017, 19:16